Jak wyjść ze strefy komfortu: 3 techniki pomagające zmienić życie

Jak wyjść ze strefy komfortu
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Jak wyjść ze strefy komfortu?

W świecie, w którym konkurencja staje się coraz bardziej bezwzględna, a tempo nieustannie przyspiesza, ci, którzy skłonni są podejmować ryzyko, wyjść ze strefy komfortu i popaść w stan niepokoju wynikający z niepewności, odniosą największe korzyści dla poczucia własnej wartości, szczęścia i osobistego sukcesu.

W tym artykule szczegółowo omówimy psychologiczną koncepcję strefy komfortu, a następnie wytłumaczę ci wszystkie korzyści płynące z wyjścia z niej oraz przedstawię 3 zaskakujące i bardzo skuteczne ćwiczenia, które możesz wykonać, aby znacznie poszerzyć swoją strefę komfortu.

Jesteśmy prawie gotowi, aby zacząć! Ale najpierw chciałabym zaprosić cię do wykonania szybkiego testu pewności siebie online, który dostarczy ci jasnej i wyrażonej w liczbach odpowiedzi na temat twojego obecnego poziomu pewności siebie. Odpowiedz szczerze na pytania i dowiedz się, jaki jest twój punkt wyjścia!

Jak bardzo jesteś pewny siebie?

Czym jest strefa komfortu?

Strefa komfortu to przestrzeń behawioralna i stan psychiczny, w którym człowiek czuje się swobodnie, mając całkowitą kontrolę nad sytuacją, której doświadcza. Brak czynników niepewności sprawia, że człowiek doświadcza bardzo niskiego poziomu stresu i ryzyka oraz czuje się w pełni na siłach, aby wykonać daną czynność bez strachu.

Bardzo łatwo jest „zmierzyć” swoją strefę komfortu, aby zrozumieć, jak bardzo się rozrasta i jakie są jej obecne granice. W tym celu wystarczy zastanowić się, jakie czynności możemy wykonywać bez żadnego stresu, a które natomiast wywołują w nas obawę, niepokój i lęk.

Na przykład, jeśli nie stanowi dla ciebie problemu zatrzymanie nieznanej osoby na ulicy w celu zasięgnięcia informacji, oznacza to, że działanie to mieści się w behawioralnym i psychologicznym obszarze twojej strefy komfortu.

Jeżeli natomiast na samą myśl o konieczności zatrzymania nieznajomego zaczynasz odczuwać niepokój i stres, jest to jednoznaczny sygnał, że działanie to jest poza twoją strefą komfortu.

Strefa komfortu: psychologia

Idea strefy komfortu sięga klasycznego eksperymentu psychologicznego. W 1908 roku psychologowie Robert M. Yerkes i John D. Dodson objaśnili, że stan względnego komfortu leży u podstaw stabilnego poziomu wydajności. Aby zmaksymalizować rezultaty, należy jednak pozostać w stanie lekkiego niepokoju: w strefie, w której poziom stresu jest nieco wyższy niż w strefie komfortu.

Ten obszar nazywany jest optymalną strefą lęku lub strefą nauki i znajduje się tuż poza strefą komfortu. Jednak zbyt duży niepokój powoduje nadmierny poziom stresu, w związku z czym wydajność znacznie spada. W tym przypadku mówimy o strefie paniki.

Idea optymalnego niepokoju nie jest niczym nowym ani zaskakującym. Każdy, kto kiedykolwiek ciężko pracował, aby osiągnąć coś znaczącego w swoim życiu, wie, że najlepsze rezultaty osiąga się gdy poddaje się próbie, wychodząc nieznacznie ze swojej strefy komfortu.

Jednak przesadzanie w tę stronę przynosi jedynie efekt przeciwny do zamierzonego. Wykraczanie zbyt daleko poza normalny stan spokoju i osiągnięcie tak zwanej strefy paniki wywołuje jedynie alarm w mózgu, który całkowicie zablokuje wydajność i będzie dążył do przywrócenia utraconej równowagi.

Wyobraź sobie chłopca, który nigdy nie przemawiał publicznie i który zwykle czuje się nieswojo, wyrażając swoje zdanie nawet przed grupą przyjaciół. Jeśli będzie on zmuszony przemawiać do mikrofonu w sali liczącej 100 osób, myślisz, że uzyska dobry rezultat?

Dokładnie… Chłopiec znajdzie się w strefie paniki, zablokuje się, a jego mózg zrobi wszystko, co możliwe, aby przywrócić go do jego strefy komfortu. Najprawdopodobniej ucieknie z sali, nawet się nie przedstawiając!

Wyjście ze strefy komfortu

Spójrzmy prawdzie w oczy: każdy z nas nie znosi wychodzenia ze strefy komfortu. Wszyscy lubią przebywać w znanej sobie przestrzeni, gdzie wszystko jest pod kontrolą, a niepokój i stres nie stanowią zagrożenia.

Strefa komfortu jest znajoma i bezpieczna, podczas gdy nowe lub nieoczekiwane sytuacje wywołują w nas nieprzyjemne uczucia, dlatego za wszelką cenę staramy się ich unikać.

Możemy śmiało powiedzieć, że próba powrotu do swojej strefy komfortu jest naturalną i automatyczną skłonnością każdego, kto znajdzie się w niekomfortowej sytuacji, ale nie zawsze jest to właściwe działanie, jeśli chcesz osiągnąć w swoim życiu coś znaczącego.

Jeśli zawsze będziesz pozostawać w swojej strefie komfortu, nigdy nie odkryjesz, jaki jest twój prawdziwy potencjał ani co jesteś w stanie osiągnąć w życiu. Nikt nie może rzeczywiście odnieść sukcesu, nie wychodząc poza swoją strefę komfortu.

Próbując nowych rzeczy i poddając się nowym bodźcom, zaczniemy stopniowo rozszerzać strefę komfortu, co pozwala doprowadzić nas na wyższy poziom pewności siebie i poczucia własnej wartości.

Należy jednak zawsze pamiętać, że ekspozycja na nowe bodźce, nowości i sytuacje, które wprowadzają nas w stan niepokoju, powinna dokonywać się stopniowo, nigdy zbyt szybko, tak, aby znaleźć się w strefie nauki, a nie w strefie paniki.

Poniżej przedstawiam ci listę działań, które możesz wykonać, aby wyjść ze strefy komfortu. To tylko przykłady, ale możesz samodzielnie znaleźć także wiele innych, zastanawiając się nad tym, co tej pory stanowiło dla ciebie ograniczenia, i analizując, jak je pokonać.

P.S. Nie wszystkie działania, które ci zaproponuję, są koniecznie związane z uczuciem niepokoju i dyskomfortu. Czasami wyjście ze strefy komfortu to po prostu spróbowanie czegoś nowego, aby poszerzać swój światopogląd i pokonać wcześniej istniejące ograniczenia. Oto lista sugerowanych działań w kierunku wyjścia ze strefy komfortu:

1. Przełam rutynę lub nawyk, do którego byłeś przyzwyczajony przez długi czas i znajdź inny, być może lepszy sposób wykonania tej czynności.

2. Jeśli prowadzisz siedzący tryb życia, zrób sobie przerwę od czytania lub komputera i znajdź sobie jakąś aktywność fizyczną. Jeśli natomiast jesteś osobą bardzo aktywną, poświęć czas na relaks, czytanie i wyciszenie.

3. Przeczytaj książkę, obejrzyj film lub posłuchaj muzyki w nieznany sobie sposób. Jeśli lubisz powieści kryminalne, spróbuj przeczytać ciekawą biografię; jeśli interesują cię filmy akcji, obejrzyj komedię romantyczną; jeśli zazwyczaj wybierasz muzykę rockową, tym razem posłuchaj jazzu.

4. Jeśli jesteś osobą nieśmiałą i masz problemy z przemówieniami publicznymi, dołącz do grupy takiej jak Toastmasters International. W tego typu organizacjach jesteś zachęcany do przemawiania przed innymi przy użyciu konstruktywnych i bardzo przydatnych technik. Ćwiczenia pomogą ci poczuć się spokojniej i mniej niekomfortowo.

5. Udaj się do restauracji i spróbuj innego dania niż to, które zazwyczaj zamawiasz. Pobudzi to twoje kubki smakowe i prawdopodobnie otworzy cię na nową kuchnię.

6. Spróbuj podjąć się wolontariatu. Być może to uświadomić ci, jak przyjemnie jest pomagać innym, nawiązując jednocześnie kontakty z nowymi ludźmi.

7. Naucz się nowego języka i weź udział w tandemach językowych z nieznanymi ci osobami, tak, aby poćwiczyć i przezwyciężyć dyskomfort, który odczuwasz, rozmawiając w obcym języku.

8. Zrób coś, co nie jest w twoim stylu. Jeśli nigdy nie myślałeś o tańcu, zapisz się na lekcje salsy. Jeśli zazwyczaj niczego nie organizujesz, zaproś wszystkich znajomych do domu na kolację lub na imprezę. Jeśli jesteś osobą mniej wysportowaną, spróbuj pobiegać lub zacząć uprawiać jogę!

Ćwiczenia pozwalające wyjść ze strefy komfortu

Istnieją również ćwiczenia, które możesz wykonać, aby przyzwyczaić się do poszerzania twojej strefy komfortu. Przyjrzyjmy się trzem klasycznym przykładom, bardzo znanym w świecie rozwoju osobistego, które będą miały ogromny wpływ na twoje życie, jeśli zaczniesz je regularnie stosować:

1. Od bólu do mocy

Pierwszym krokiem jest utworzenie wykresu zaczynającego się od bólu i kończącego na mocy, a następnie powieszenie go na ścianie tak, abyś mógł często mu się przyglądać i odnotowywać swoje postępy.

Za moc uznamy sytuację, w której można reagować na problemy życiowe w sposób swobodny i bezpieczny. Pozwala to łatwo rozwiązać różne pojawiające się sytuacje i osiągnąć stan szczęścia i spełnienia.

Za ból uznaje się natomiast sytuację blokującą, w której nie jesteś w stanie wprowadzić w swoje życie pożądanych zmian. Osoby, które doświadczają takiej sytuacji, często używają słów takich jak „ale” i „jeśli”, które są przyczyną blokady.

Na wykresie ból-moc będziesz musiał zaznaczyć pozycję, w której myślisz, że aktualnie się znajdujesz. To do ciebie będzie należała ocena, czy jesteś pośrodku wykresu, u jego podstawy, a może tuż u szczytu. Należy również dodać, że stan pełnej mocy nie jest łatwy do osiągnięcia, ponieważ w życiu zawsze pojawiają się nowe wyzwania, z którymi trzeba się zmierzyć.

Kiedy ustalisz już swoją pozycję na wykresie będziesz musiał kontrolować swój postęp. Za każdym razem gdy podejmiesz jakąś czynność, musisz się zastanowić, czy wykonując ją, będziesz zmierzał w kierunku mocy, czy też nie.

Bardzo ważne jest, abyś mógł stworzyć taki wykres dla różnych obszarów swojego życia. Aby wykrzesać z siebie maksimum możliwości, musisz poczynić kroki w różnych dziedzinach, takich jak praca, relacje społeczne i miłość.

2. 30-dniowe ćwiczenie

To ćwiczenie jest bardzo ciekawe i polega na spisywaniu serii czynności, które powodują u ciebie dyskomfort lub wprowadzają w lekki stan niepokoju. Musisz wymienić około trzydziestu takich czynności, porządkując je od tych najłatwiejszych do najtrudniejszych.

Następnym krokiem będzie przeznaczenie miesiąca na codzienne wykonywanie jednej z tych czynności, tym samym stopniowo, ale efektywnie poszerzając strefę komfortu.

Pod koniec tych 30 dni będziesz bardziej pewny siebie i swoich sił, a także poczujesz się bardziej komfortowo, wykonując czynności, które wcześniej sprawiały ci duże trudności. W mgnieniu oka będziesz mógł rozszerzyć swoją strefę komfortu!

3. Zasada 5 sekund

Często zdarza nam się znaleźć w sytuacjach, w których chcielibyśmy podjąć jakieś działanie, na przykład zabrać głos w dyskusji, podejść do nieznajomej osoby, aby ją poznać lub po prostu powiedzieć jej bezinteresowny komplement.

strefa komfortu psychologia

Długo zastanawiamy się przed podjęciem takiego działania, zaczynamy wyobrażać sobie wszystkie możliwe scenariusze reakcji innych, zaczyna w nas narastać niepokój, aż ostatecznie blokujemy się i decydujemy się nie robić nic.

Zasada 5 sekund mówi nam, że musimy działać w mniej niż 5 sekund, aby nie dać naszemu mózgowi czasu na znalezienie powodów, by nie robić tego, co chcieliśmy, i przywrócić nas z powrotem do naszej strefy komfortu. Zwolenniczką tej techniki jest amerykańska pisarka Mel Robbins.

Staraj się przestrzegać przez miesiąc zasady 5 sekund, a zapewniam cię, że twoje życie gwałtownie się zmieni. Może trochę się wygłupisz, ale kogo to obchodzi? Jednocześnie każdego dnia będziesz zyskiwał większą świadomość, doświadczenie, wiarę w swoje możliwości i zdolność do kontrolowania swoich emocji.

Życie zaczyna się poza twoją strefą komfortu – Neale Walsh

Podsumowując, w tym artykule wyjaśniłem ci w najprostszy możliwy sposób, czym jest strefa komfortu i co możesz zrobić, aby ją rozszerzyć. Uczucie niepokoju i dyskomfortu nie musi już towarzyszyć ci każdego dnia. Korzystając z proponowanych ćwiczeń i wskazówek, możesz zdobyć większą pewność siebie i odzyskać poczucie własnej wartości. Dzięki kilku przydatnym technikom będziesz mógł popracować nad swoim rozwojem osobistym.

Rozwój Do Potęgi
Rozwój Do Potęgi
Rozwój Do Potęgi to blog poświęcony rozwojowi osobistemu, psychologii i relacjom partnerskim. Jesteśmy także autorami cenionych poradników poświęconych tej tematyce. Wszystkie nasze e-booki dostępne są na tej stronie.