Jak uwierzyć w siebie: psychologia, wskazówki i ćwiczenia

jak uwierzyć w siebie
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Szukasz wskazówek, jak uwierzyć w siebie? Czy chciałbyś być bardziej pewny siebie i zacząć przezwyciężać strach przed zrobieniem czegoś? Jesteś we właściwym miejscu!

Jak mówi słynny cytat: „wiara w siebie jest jednym z najważniejszych elementów budowania każdego udanego biznesu”.

I jest to prawda: pewność siebie to podstawa szczęśliwego i satysfakcjonującego życia, a także baza do skutecznego prowadzenia każdego biznesu, dużego czy małego. Niestety jednak nie zawsze jest łatwo zachować wiarę w siebie i we własne możliwości, a nasz wewnętrzny głos jest zawsze gotowy, by nas krytykować czy nam umniejszać. Czy tobie też się to zdarza?

Droga do nauki wiary w siebie jest pełna przeszkód, ale nie ma takiej osoby, która powstrzymałaby cię przed podjęciem tego wyzwania. W tym artykule zebrałam dla ciebie kilka wskazówek, jak uwierzyć w siebie, w oparciu o psychologię i rozwój osobisty. Jestem pewna, że okażą się skuteczne!

Jak bardzo jesteś pewny siebie?

Brak wiary w siebie: główne przyczyny

Przyczyny braku pewności siebie mogą być różne, niektóre związane są z naszymi cechami charakteru, a inne bardziej z doświadczeniami i sytuacjami, które przytrafiają nam się w życiu. Takimi przyczynami mogą być:

  • destrukcyjna krytyka otrzymywana od innych;
  • doświadczenia związane z zastraszaniami, traumami lub przemocą;
  • brak wsparcia ze strony rodziców.

Są to tak zwane przyczyny środowiskowe, które mogły mieć decydujący wpływ na twój sposób bycia. Nie są jedynymi, ale z pewnością stanowią ważne czynniki, które należy wziąć pod uwagę. Jeśli chcesz odkryć pełną listę przyczyn niskiej samooceny przeczytaj nasz artykuł.

wierzyć w siebie

Chcę cię jednak natychmiast uspokoić. Niezależnie od przeżytych przez ciebie doświadczeń, od sposobu, w jaki traktowali cię inni ludzie, od porażek, które cię spotkały, a także od tego, jakie masz cechy charakteru, zawsze można nauczyć się wierzyć w siebie.

Wiara w siebie może być zdefiniowana jako umiejętność i jako taka może być ćwiczona przez każdego z nas. Kosztuje to na pewno trochę wysiłku, ale zapewniam cię, że efekty, które osiągniesz, będą tego warte!

Nad zwiększeniem poczucia własnej wartości możesz też popracować razem ze specjalistami, dzięki wzięciu udziału w kursach pewności siebie. Jednym z takich szkoleń jest kurs „Poczucie własnej wartości”, prowadzony przez psycholożkę i coacha motywacyjnego – Sandrę Lasek. Uczestnictwo w takim kursie z pewnością nauczy cię akceptacji siebie i poprawi twoją samoocenę.

A teraz zobaczmy, jak zacząć samodzielnie pracować nad wiarą w siebie.

Jak uwierzyć w siebie: 4 kluczowe wskazówki

Zobaczmy więc, jak uwierzyć w siebie. Poniżej znajdziesz 4 podstawowe wskazówki, aby odnieść sukces i podnieść swoją samoocenę.

1. Wzmocnij swój dialog wewnętrzny

Każdemu z nas zdarza się taki dzień, w którym jesteśmy nastawieni do wszystkiego pesymistycznie. Pojawiają się wówczas pewne obawy, sprawiające, że nieustannie rozmyślamy nad tym, co w tej chwili dzieje się w naszych głowach. W takich przypadkach ważny jest sposób, w jaki rozmawiasz z samym sobą.

Z pewnością zdarzyło ci się przynajmniej raz powtarzać sobie zwroty typu: „Nie jestem wystarczająco dobry” lub „Nie ma już żadnej nadziei” czy „Nic już nie ma sensu”. Zamiast szeptać sobie tego typu negatywne i pozbawione nadziei zwroty, spróbuj zastąpić je bardziej pozytywnymi i pocieszającymi cię stwierdzeniami.

Na początku z pewnością będzie ci się to wydawać nienaturalne, a przede wszystkim od razu nie zobaczysz wielkich rezultatów. Jednak gdy będziesz konsekwentnie kontynuować tę „strategię”, twój wewnętrzny dialog zacznie się poprawiać. Co więcej, wraz z nim poprawi się również twoje poczucie bezpieczeństwa. Warto spróbować!

2. Nie słuchaj negatywnych ludzi

Osoby, które często z tobą przebywają i są częścią twojego życia, siłą rzeczy mają ogromny wpływ na twoje zaufanie do siebie.

Zasadniczo powinieneś unikać osób, które mają tendencję do sprawiania, że wszystko, co robisz, wydaje się trudne, a wręcz niemożliwe do osiągnięcia. W rzeczywistości na dłuższą metę takie osoby malują w czarnych barwach twoją już negatywną wizję życia. Ostatecznie kradną ci coraz więcej pozytywnej energii.

jak zacząć wierzyć w siebie

Zamiast tego otaczaj się ludźmi, którzy są pozytywnie nastawieni do świata, wspierają cię i wierzą w ciebie, nawet jeśli ty tę wiarę sukcesywnie tracisz. Zaufanie, jakie mają do twoich możliwości, wprowadzi cię w pozytywny stan. Ponadto na dłuższą metę sprawi, że zyskasz większą pewność siebie.

3. Nie daj się blokować przez strach

Nikt z nas nigdy nie pozbędzie się lęków i zmartwień. Są one nieodłączną częścią naszego życia. Z biegiem czasu zmienia się tylko sposób, w jaki sobie z nimi radzisz.

Pamiętaj, że za każdym razem będziesz mieć wątpliwości, gdy spróbujesz zrobić coś trudnego, nowego lub bardziej ambitnego. Będziesz się stale bać, podczas próby wychodzenia ze swojej strefy komfortu. Ale wiedz, że jest to całkowicie normalne i stanowi część procesu rozwoju i samorealizacji, przez który każdy z nas musi w swoim życiu przejść.

Ci, którzy ze strachu i braku wiary w siebie przestają działać i iść do przodu, skazują się na wieczne nieszczęście i niepewność. Bo właśnie poprzez działanie, doświadczenie, małe zwycięstwa i liczne porażki człowiek może stopniowo budować poczucie własnej wartości, pewność siebie i wiarę we własne możliwości.

Oczywiście, zawsze coś może pójść nie tak i może ci się nie udać. Ale jeśli nawet nie spróbujesz, nigdy nie będziesz miał szansy na poprawę swojego życia. Czy jesteś więc gotów podjąć ryzyko?

4. Naucz się rozpoznawać swoje zalety

Wszyscy mamy wady, ale każdy z nas ma też wiele zalet. Musimy nauczyć się żyć z naszymi słabymi stronami, ale o ile to możliwe, minimalizując ich negatywny wpływ na nasze życie. Niemniej jednak musimy nauczyć się doceniać i doskonalić nasze pozytywne cechy.

W czym jesteś lepszy od innych lub w czym mógłbyś stać się lepszy dzięki odrobinie wysiłku? Jakie są twoje zalety, jakie masz zainteresowania i które cechy twojego charakteru czynią cię interesującą i wyjątkową osobą?

Oto recepta jak uwierzyć w siebie: odkryć i pielęgnować swoje mocne strony, a także być z nich dumnym. Pomoże ci to zwiększyć twoją samoocenę, a także być pozytywniej odbieranym przez innych. Zaczną oni dostrzegać w tobie jeszcze więcej dobrych cech.

jak uwierzyć w siebie i swoje możliwości

Jak uwierzyć w siebie: ćwiczenia

To, na co zwróciliśmy uwagę powyżej, to przede wszystkim dobre nawyki. Należy je wdrożyć do swojego życia, aby wzmocnić zdrową pewność siebie.

Istnieją jednak również liczne, zaczerpnięte z psychologii, rozwoju osobistego i programowania neurolingwistycznego ćwiczenia, które z powodzeniem można wykorzystać, aby popracować nad wiarą w siebie. Często dają one natychmiastowe efekty. Oto niektóre z nich:

  • Moc wdzięczności: spróbuj robić każdego dnia po przebudzeniu lub przed snem listę rzeczy, za które jesteś wdzięczny. Możesz uwzględnić pozytywne wydarzenia, które przydarzyły ci się w ciągu dnia, małe codzienne sukcesy, ale także to, z czego w swoim życiu jesteś zadowolony. Zapewniam, że znajdziesz ich wiele, a skupiając na nich swoją uwagę od razu poczujesz ulgę!
  • Kreatywna wizualizacja: nasz nieświadomy umysł nie może odróżnić wydarzeń faktycznie przeżytych, od tych wymyślonych. Oznacza to, że masz możliwość działania na swoją podświadomość, która jest główną siedzibą twojego poczucia bezpieczeństwa lub niepewności, poprzez swoją twórczą wyobraźnię. Spróbuj się zrelaksować i zwizualizować sytuację, która skłania do myślenia. Wyobraź sobie, że radzisz sobie bardzo dobrze i osiągasz pożądany rezultat. Żyj w pełni i ciesz się pozytywnymi doznaniami, które się z tym wiążą. Zobaczysz, że pod koniec ćwiczenia będziesz już bardziej pewny swoich umiejętności i gotowy, aby naprawdę doświadczyć tej sytuacji.
  • Wspominaj swoje sukcesy: zawsze poprzez technikę wizualizacji spróbuj przypominać sobie sukcesy z przeszłości lub sytuacje, w których czułeś się szczególnie pewny siebie, prawie jak superbohater. Wróć pamięcią do tego jak się wtedy czułeś. Jak zareagowali inni? Jakie były twoje odczucia cielesne? A jakie były twoje myśli? Zamknij oczy i spróbuj o tym pomyśleć. Kiedy powrócisz do „rzeczywistości”, będziesz mógł zabrać ze sobą część tej pewności siebie.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat pewności siebie, zachęcam cię do wzięcia udziału w kursach pewności siebie. Jednym z takich szkoleń, o których wspomniałam już na początku tego wpisu, jest kurs online Sandry Lasek pt. „Poczucie własnej wartości”.

W trakcie jego trwania autorka pomaga zrozumieć przyczyny niskiego poczucia własnej wartości. Ponadto zwraca uwagę na to, jaki wpływ na nasze życie ma niska samoocena, oraz prowadzi nas przez drogę, mającą na celu odkrywanie w sobie potencjału niezbędnego do osiągania wymarzonych celów.

Więcej efektywnych i polecanych kursów pewności siebie znajdziesz pod tym linkiem.

Rozwój Do Potęgi
Rozwój Do Potęgi
Rozwój Do Potęgi to blog poświęcony rozwojowi osobistemu, psychologii i relacjom partnerskim. Jesteśmy także autorami cenionych poradników poświęconych tej tematyce. Wszystkie nasze e-booki dostępne są na tej stronie.