Jak przestać o kimś myśleć: 5 kroków do wolności

Jak przestać o kimś myśleć
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Jak przestać o nim myśleć po rozpadzie naszego wieloletniego związku?

Jak przestać o niej myśleć, skoro codziennie widuję ją w pracy?

Kiedy usiłujemy kogoś zapomnieć, szczególnie na początku natrętnie wraca nam myśl o tej osobie. Zastanawiamy się, co robi, co myśli, jaki ma do nas stosunek. Może to być były partner lub partnerka, osoba, która nie odwzajemniła naszego uczucia lub taka, która w jakiś sposób nas rozczarowała. Mimo iż wydaje nam się, że robimy wszystko, żeby wyrzucić ją z głowy, tak naprawdę podświadomie angażujemy nasze myśli do tego, żeby koncentrowały się wokół tej osoby.

W dzisiejszym wpisie zastanowimy się nad tym, jak przestać o kimś myśleć i zacząć normalnie funkcjonować, skupiając się bardziej na sobie i własnym życiu. Zobaczymy też, dlaczego mamy potrzebę intensywnego myślenia o danej osobie i czy zawsze jest to szkodliwe. Zaczynamy!

Jak przestać myśleć o kimś, kogo się kocha

Wyjaśnijmy sobie jedno: to, że ciągle o kimś myślisz i nie umiesz nad tym zapanować, oznacza, że ta osoba nie jest ci obojętna. Kiedy uwalniamy się emocjonalnie od kogoś, kto nas zostawił, odtrącił albo kogo darzyliśmy uczuciem bez wzajemności, natychmiast przestaje nas obchodzić, co z tą osobą się dzieje.

Obojętność wobec drugiej osoby jest znakiem, że wyleczyliśmy się w pełni z uczucia do niej. Nie zawsze jednak jest to naszym celem: bywa, że planujemy odzyskać byłego lub byłą. Bez względu jednak na dodatkowe okoliczności obsesyjne myślenie o kimś nie przynosi nam nigdy nic dobrego i powinniśmy przynajmniej nauczyć się ten odruch kontrolować.

Oto, jakie mogą być negatywne konsekwencje ciągłego myślenia o drugiej osobie:

  • jesteśmy oderwani od rzeczywistości, tracimy poczucie czasu;
  • nie możemy wyleczyć się z uczucia, które przysparza nam cierpień;
  • zaniedbujemy nasze hobby, rodzinę i przyjaciół;
  • jesteśmy zdekoncentrowani, mamy gorsze wyniki w nauce i w pracy;
  • spada nasze poczucie własnej wartości.

Powrót do normalności pozwoli nam więc zyskać wewnętrzną równowagę i lepiej funkcjonować w życiu codziennym.

Poniżej przedstawiłem dwie sytuacje, w których zastanawiamy się, jak przestać o kimś myśleć, i w których rzeczywiście powinniśmy to zrobić. Przypuszczam, że odnajdziesz się w jednym z nich.

Przypadek A

Przeżyliśmy zawód miłosny. Osoba, którą darzyliśmy silnym uczuciem, nie odwzajemniła go i odtrąciła nas, bardziej lub mniej brutalnie. Mimo że wiemy, że nie mamy żadnych szans na związek z tą osobą, nie potrafimy zostawić związanych z nią myśli i emocji daleko za sobą. Nasze dobre chęci nie wystarczają, a osoba, którą próbujemy wyrzucić z głowy, wciąż okupuje tam większość przestrzeni. Nie potrafimy skupić się na własnym życiu ani otworzyć się na nowy związek.

Taka sytuacja może się ciągnąć nawet latami, a z czasem, zamiast słabnąć, może zamienić się w prawdziwą obsesję. Jeśli jesteś zdecydowany(-na), że chcesz zapomnieć o byłym partnerze lub byłej partnerce, polecam ci zapoznać się z moim e-bookiem Nowy Początek Po Zawodzie Miłosnym, w którym znajdziesz porady i wsparcie, których najbardziej potrzebujesz na tym trudnym etapie twojego życia.

Prócz tego zachęcam cię do zrobienia testu online, który pozwoli ci się przekonać, jak radzisz sobie z miłosnym rozczarowaniem. Znajdziesz go tutaj.

Jak radzisz sobie z zawodem miłosnym?

Przypadek B

Partner/partnerka zostawił(a) cię. Twój związek się rozpadł. Ponieważ w dalszym ciągu zależy ci na tej osobie, chcesz spróbować ją odzyskać. Być może udało ci się już podjąć odpowiednie kroki, ale nie do końca wiesz, co robić dalej, a twój/twoja ex towarzyszy ci w myślach całymi dniami.

Kiedy chcemy kogoś odzyskać, nic dziwnego, że cały czas myślimy o tej osobie, analizujemy jej zachowania, wyobrażamy sobie konfrontację z nią w różnych sytuacjach i wracamy do wspólnych wspomnień z nią związanych. Nawet jeśli zamierzasz odzyskać byłego lub byłą, musisz przestać o nim/niej myśleć! Tym razem nie po to, żeby zapomnieć, ale żeby w spokoju móc zacząć działać.

W poradniku Klucz Do Odzyskania zalecam detoks od byłego partnera i byłej partnerki po to, by móc się przygotować psychicznie i fizycznie do odzyskania go/jej. Tak naprawdę wcześniej musisz odzyskać siebie!

Ponadto, jeśli poważnie rozważasz odzyskanie ex, warto przekonać się najpierw, jakie masz na to szanse. Zrobienie poniższego testu online pozwoli ci to ustalić. Wystarczą dwie minuty, żeby go wypełnić: odpowiedz na 15 prostych pytań, a na koniec otrzymasz wynik wyrażony w procentach. Znajdziesz go tutaj.

Jakie są twoje realne szanse na odzyskanie?

Jak przestać o kimś myśleć: skuteczne porady

Skoro już wiesz, że zarówno kiedy chcesz kogoś odzyskać, jak i o kimś zapomnieć, lepiej jest przestać o tej osobie myśleć, przedstawię ci porady, które ułatwią ci to zadanie. Postaraj się do nich zastosować, a zobaczysz, że to, co wydawało ci się dotychczas niemożliwe, stanie się bardzo łatwe i przyniesie natychmiastowy skutek. Zobaczmy, jak przestać myśleć o kimś, kogo się kocha!

1. Określenie stanowiska

Po pierwsze warto określić swoje stanowisko: jaki masz stosunek do danej osoby i czego od niej oczekujesz na tym etapie. To pozwoli ci przejść do kolejnego etapu czyli dystansu.

Chodzi o to, żeby bez względu na nasze dalsze zamiary, poinformować ją (najlepiej w liście lub wiadomości), że na chwilę obecną nie chcesz pozostawać z nią w kontakcie. Jeśli widujecie się codziennie z powodu studiów, pracy lub wiążących was spraw prywatnych (macie dzieci, jesteście w trakcie rozwodu, mieszkacie nadal razem), określ, na jakich zasadach chcesz mieć kontakt z tą osobą. Powinien ograniczać się do absolutnie koniecznych sytuacji, niezwiązanych z waszymi osobistymi relacjami.

Poinformuj o tym drugą osobę, ale też sam(a) to sobie uświadom.

2. Dystans

Musisz w pełni nabrać dystansu wobec osoby, o której chcesz przestać myśleć: zarówno fizycznego, jak i mentalnego. Poprzedni punkt był do tego wprowadzeniem, teraz musisz starać się to kontynuować.

Unikaj zatem miejsc, gdzie przypadkiem możesz spotkać ex, nie obserwuj jego/jej profili w mediach społecznościowych, nie kontaktuj się z nim/nią i nie szukaj o nim/niej informacji przez wspólnych znajomych czy rodzinę. Usuń ze swojego otoczenia przedmioty, które się z nim/nią kojarzą. Pomóż swojej głowie przez zminimalizowanie bodźców.

Postaraj się nabrać wewnętrznego dystansu. Zastanów się, co należy wyłącznie do twojego życia, jakie są jego dziedziny, w których były/była na pewno się nie pojawi. Może studiujesz na innej uczelni? Masz swoich znajomych, którzy nie mają z nim/nią kontaktu? Może masz hobby, które z tobą nie podzielał(a)? Skup całą swoją uwagę na tym aspekcie i nie wpuszczaj do niego ex partnera/partnerki – tak, jak wtedy, kiedy byliście razem. Odzyskaj te elementy swojego życia dla siebie.

3. Przepracowanie rozstania

Przepracowanie bólu i samego tematu rozstania, które go spowodowało, jest bardzo ważnym etapem zarówno na drodze odzyskania, jak i zapomnienia ex.

Nie możesz sztucznie i na siłę „wypchnąć” go/ją z głowy, rozpraszając się i próbując zająć myśli czymś innym. Wewnętrzna rana musi zostać w pewnym sensie oczyszczona, żeby mogła się z czasem właściwie zagoić.

Poświęć czas na odczuwanie bólu, straty. Skoncentruj się na swoich negatywnych emocjach i wsłuchaj się w nie podczas tzw. medytacji nad bólem. Przeżywanie żałoby jest istotnym elementem w higienie psychicznej. Kiedy poczujesz, że już udało ci się przepracować rozstanie, przejdź do kolejnych, bardziej aktywnych kroków.

4. Nowe zajęcia

Nowe hobby i doświadczenia pozwolą ci przestać myśleć o osobie, która cię porzuciła. Łatwiej ci będzie o niej zapomnieć lub stać się bardziej interesującą osobą w jej oczach (jeśli chcesz ją odzyskać).

To może być powrót do zarzuconego kiedyś zajęcia, które sprawiało ci przyjemność, albo coś kompletnie nowego. Kurs tańca, sport, daleka podróż, lekcje języka obcego, założenie bloga… Opcji jest naprawdę wiele. Nie bój się próbować i szukać tego, co naprawdę będzie odzwierciedlało ciebie i twoje potrzeby.

Jeśli nie chcesz lub nie masz możliwości podjęcia jednej z wyżej wymienionych propozycji, wystarczy, że wprowadzisz w swoim życiu jakąś zmianę. Możesz podjąć ze znajomymi jakąś nową wspólną aktywność, zmienić dietę, zacząć jeździć do pracy na rowerze, odświeżyć wygląd. Chodzi o to, żeby przeżycie z tym związane było silne i pozytywne.

5. Trening duchowy

Kiedy intensywnie myślimy o kimś, z kim nie możemy być, wywołuje to w nas smutek i frustrację. Ale nie tylko. Koncentrując myśli wokół drugiej osoby, automatycznie doprowadzamy do spadku naszego poczucia własnej wartości.

Dzieje się tak, ponieważ większą wartość nadajemy drugiemu człowiekowi, który w dodatku nas odrzucił. Traktujemy go jako punkt odniesienia dla naszej własnej wartości. Myślenie o sobie nie wydaje nam się w tym momencie ważne i potrzebne.

Trening duchowy polega na tym, by odzyskać przestrzeń swojego umysłu dla siebie. Jest to konieczne, żeby wejść w kontakt z samym sobą i zadbać o swoje wnętrze. To pozwoli ci odbudować twoje poczucie własnej wartości, co z kolei pomoże odwrócić myśli od osoby, która cię porzuciła.

Jak przestać o kimś myśleć: co dalej?

Kiedy z czasem, dzięki zdystansowaniu się i wypracowywaniu kontroli nad własnym umysłem, uda ci się opanować obsesyjne myśli skupione na twoim/twojej ex, przyjdzie moment, kiedy ponownie zadasz sobie pytanie: co dalej?

Na tym etapie w końcu jesteś w stanie sobie na nie odpowiedzieć – negatywne emocje i nieustanne myślenie o  byłym partnerze lub byłej partnerce były jak mgła, która przesłaniała ci faktyczny stan rzeczy, ale teraz ta mgła się rozpłynęła. Na pewno w głębi duszy już czujesz, czy lepiej będzie dać temu drugą szansę i spróbować odzyskać miłość twojego życia, czy zapomnieć o osobie, która od ciebie odeszła, i pójść dalej.

Jeśli jesteś gotowy(-wa), żeby podjąć wyzwanie, przyda ci się wsparcie w postaci Klucza Do Odzyskania – poradnika, który krok po kroku wyjaśnia, jak wrócić do gry, odzyskać ex i stworzyć związek lepszy i trwalszy niż kiedykolwiek wcześniej.

Jeśli natomiast postanawiasz zostawić ten etap za sobą i kontynuować podróż przez życie samodzielnie, by na swojej drodze spotkać być może kogoś, z kim stworzysz bardziej satysfakcjonującą relację, przeczytaj Nowy Początek Po Zawodzie Miłosnym i dowiedz się, jak dalej postępować, by zapomnieć o ex i odzyskać swoje życie dla siebie.

Dziękuję ci za przeczytanie tego wpisu i życzę powodzenia w podjęciu świadomych i korzystnych dla ciebie decyzji!

Uzyskaj Dostęp Do Bezpłatnej Serii Maili, Które Pomogą Ci Przestać Cierpieć i Uleczyć Twoje Złamane Serce

Rozwój do potęgi
Rozwój do potęgi
Rozwój Do Potęgi to blog poświęcony rozwojowi osobistemu, psychologii i relacjom partnerskim. Jesteśmy także autorami cenionych poradników poświęconych tej tematyce. Wszystkie nasze e-booki dostępne są na tej stronie.