Ból po rozstaniu: czym jest i jak sobie z nim radzić?

Ból po rozstaniu
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Okropny ból po rozstaniu to najcięższa faza, przez którą musi przechodzić każda osoba, która na własnej skórze doświadczyła rozpadu związku, w szczególności, gdy ten rozpad był wbrew jej woli.

W zależności od powagi i długości relacji, okoliczności rozstania, a także odporności psychicznej i wrażliwości danej osoby ten ból będzie silniejszy lub słabszy oraz bardziej lub mniej długotrwały. Niemniej jednak cierpienie pozostaje cierpieniem i naturalnie każdy chce go uniknąć.

Mimo to, kiedy odczuwamy ból po rozstaniu, często zdarza nam się wpaść w pułapkę zastawioną przez nasze własne emocje. Przeżywamy ból bardzo intensywnie, nieświadomie sami się do niego pobudzamy, nie szukamy rozwiązań, które mogłyby go uśmierzyć lub przynieść mu kres.

Jeśli taka sytuacja ciągnie się dłużej, niż powinna, może zakończyć się nawet depresją. Z tego powodu mimo tego, że ból po rozstaniu jest czymś zupełnie normalnym, usprawiedliwionym i masz do niego pełne prawo, w odpowiednim momencie musisz umieć powiedzieć mu „stop”.

W niniejszym wpisie przyjrzymy się, czym z naukowego punktu widzenia jest ból po rozstaniu, jakie są mechanizmy jego działania, ile trwa, a w końcu, jak sobie z nim radzić. Zanim jednak do tego przejdziemy, chcę zaproponować ci krótki test online.

Zrobienie go zajmie ci zaledwie chwilę, a jego wynik powie ci coś więcej o tym, jak przeżywasz rozstanie z partnerem lub partnerką i jak sobie radzisz z zawodem miłosnym. Znajdziesz go tutaj.

Jak radzisz sobie z zawodem miłosnym?

Ból po rozstaniu – psychologia i… biologia

Czym więc tak naprawdę jest ból po rozstaniu i jak nasz organizm na niego reaguje?

Sztywny kark, ból głowy, przemęczenie, ściskanie w klatce piersiowej czy ból serca – to wszystko objawy związane z napięciem psychicznym, zszarpanymi nerwami, nieprzespanymi nocami i myślami krążącymi wokół byłego partnera lub byłej partnerki, którego/którą nadal darzymy silnym uczuciem.

Jeśli niekiedy masz wrażenie, że twój ból psychiczny jest tak silny, że odczuwasz go jako ból fizyczny, to właśnie dowód na to, jak nasz mózg odczytuje te dwa rodzaje bólu bardzo podobnie. Wykazały to dwa interesujące naukowe badania.

Pierwsze z nich polegało na tym, że grupie osób, które niedawno zostały porzucone przez chłopaka lub dziewczynę, pokazano zdjęcia ich ex, jednocześnie badając reakcje ich mózgu. Okazało się, że na widok podobizny byłego/byłej, zareagowała ta część mózgu, która odpowiedzialna jest za odczytywanie bólu fizycznego. Co więcej okazało się, że podanie niektórych leków przeciwbólowych łagodziło ból psychiczny.

W drugim badaniu natomiast uczestnicy mieli wybrać spośród fotografii i profili na portalach randkowych (nieprawdziwych) te, które im się podobały. Następnie zostawali poinformowani o tym, że wybrana przez nich osoba niestety nie odwzajemnia ich uczuć. Mimo że chodziło z zmyślone osoby, których uczestnicy nigdy wcześniej nie widzieli na oczy, ich mózgi zostawały pobudzone do produkcji opioidów, które są naturalnym środkiem przeciwbólowym organizmu pojawiającym się w reakcji na ból fizyczny.

Badania te nie oznaczają, że ból psychiczny jest dokładnie tym samym co ból fizyczny, ani że sposobem na jego uśmierzenie jest zażycie leków przeciwbólowych! Miej jednak na uwadze to, że ból po rozstaniu jest też pewnym procesem biologicznym i psychologicznym, którym rządzą określone mechanizmy.

Jak długo trwa ból po rozstaniu

Wiele osób zadaje pytanie, ile trwa ból po rozstaniu. Kilka tygodni? Kilka miesięcy? Rok? Trudno by było udzielić na nie jednej odpowiedzi. Jak już mówiłem, każdy może przeżywać ból po rozstaniu inaczej, tak samo jak choćby żałobę. W szczególności znaczenie mają następujące czynniki:

  • jak długo trwał związek –> prosta zależność: im dłuższy związek, tym większy i bardziej długotrwały ból po rozstaniu;
  • jakie były okoliczności rozstania –> kto, z kim zerwał, czy na jaw wyszła zdrada, czy rozstanie było rozciągnięte w czasie;
  • stopień zaawansowania związku –> szczególnie bolesne będą rozstania w przypadku małżeństw, zwłaszcza, kiedy para ma dzieci;
  • wrażliwość i odporność psychiczna –> bez względy na płeć każdy człowiek w różnym stopniu reaguje na stres, odrzucenie, rozczarowanie i inne przykre doświadczenia;
  • jak się przeżywa ból –> niektórzy potrafią od razu się wyżyć, inni tłumią negatywne emocje i pielęgnują je w sobie.

Test, który polecałem ci na początku wpisu, pomoże ci określić, jak długo może trwać ból po rozstaniu w twoim przypadku.

To, ile on potrwa zależy również od tego, co z nim zrobisz. Wykorzystując bardzo skuteczne techniki i ćwiczenia, które opisuję w poradnikach Klucz Do Odzyskania oraz Nowy Początek Po Zawodzie Miłosnym, zdołasz uporać się z nim szybciej, poprawiając swoje samopoczucie i na zawsze zmieniając podejście do negatywnych uczuć związanych z rozpadem związku.

Odkryj metodę i najlepsze techniki, żeby przestać cierpieć z miłości, szybko zapomnieć o ex i zbudować sobie cudowne życie.

Ból po rozstaniu – jak sobie z nim radzić?

Poniżej zaprezentuję ci kilka niezwykle skutecznych ćwiczeń, które pozwolą ci właściwie przeżyć ból po rozstaniu i złagodzić go szybciej i skuteczniej. Pamiętaj, że faza bólu jest niezwykle ważna, a odpowiednie przejście przez nią, choć nie jest to łatwe, zapewni ci duchowe oczyszczenie, wewnętrzny spokój i harmonię, które pozwolą ci pójść ze swoim życiem dalej i nie wpaść w szpony depresji.

Przeczytaj też: Cierpienie z miłości

Medytacja nad bólem

Medytacja to, jak zapewne wiesz, starożytna technika polegająca na kontrolowaniu przepływu swoich myśli i pracy nad oddechem. Może stanowić jedną z praktyk towarzyszących uprawianiu jogi, może przybrać formę swego rodzaju modlitwy czy próby osiągnięcia duchowego oświecenia lub zostać wykorzystana po prostu jako technika relaksacyjna redukująca stres.

Medytacja nad bólem jest ćwiczeniem, które ma na celu skupienie twojej uwagi na bólu i skłonienie cię do dogłębnego przeżywania go. Usiądź zatem wygodnie, zamknij oczy i równo oddychaj. Następnie koncentruj całą swoją uwagę na bólu fizycznym, który przecież wiąże się z twoim cierpieniem psychicznym: to może być ściśnięty żołądek, kłucie w klatce piersiowej czy ból kręgosłupa. Twoje myśli muszą całkowicie spocząć na istocie bólu i nie pozwól im krążyć wokół osoby ex partnera lub partnerki czy wspomnień z waszego związku.

Poświęć na to ćwiczenie codziennie pół godziny.

Dziennik terapeutyczny

Inną bardzo użyteczną techniką jest prowadzenie dziennika terapeutycznego. Przelewanie myśli na papier jest bardzo oczyszczające. Może uchronić cię zarówno przed niezdrowym tłumieniem emocji, jak i przed nadmiernym wyżalaniem się przyjaciołom.

Weź zeszyt i zapisuj w nim codziennie notatkę na temat twojego stanu ducha. Najpierw odpowiedz sobie na pytania: jak się czujesz, co cię smuci, co złości, czego się boisz, o co masz żal. W tej części masz prawo do swobodnego wyrzucenia z siebie wszystkich negatywnych emocji. Natomiast w drugiej części notatki musisz już trochę popracować. Zastanów się więc i napisz, co robisz/możesz zrobić, żeby poprawić swoje życie, jakie są pozytywne aspekty twojej obecnej sytuacji, za co możesz być wdzięczny, co dobrego ci się przytrafiło lub co dobrego tobie udało się zrobić dla innych, jakie są twoje szanse na przyszłość itp.

Kończąc notatkę, poczujesz pozytywną energię, która złagodzi dręczący cię ból.

Poszukiwanie nowych emocji

Kiedy już przejdziesz przez fazę przepracowywania bólu, ale mimo to nadal będzie ogarniał cię smutek, musisz zacząć aktywnie działać na rzecz zmiany swoich stanów emocjonalnych. Choć początkowo nie należy na siłę rozpraszać negatywnych uczuć, na tym etapie możesz już spokojnie próbować zastąpić je innymi, silniejszymi emocjami, które zdominują twoje życie i samopoczucie.

Poszukaj nowych emocji wynikających z pozytywnych doświadczeń. Takim doświadczeniem może być np. zadbanie o życie towarzyskie: spotykaj się częściej ze znajomymi, nie unikaj imprez, zaproponuj innym wspólne spędzenie czasu w lokalu, przy wspólnym oglądaniu filmu, grach planszowych lub na wycieczce za miasto. Poszukaj nowego hobby, sportu lub zapisz się na kurs, np. tańca czy języka obcego. Poznawaj tam nowych ludzi albo przekonaj znajomego, żeby poszedł z tobą. Wybierz się w podróż, bliską lub daleką, w konkretnym celu lub po prostu turystyczną, z przyjaciółmi/rodziną lub bez. Znajdź przyjemność w pracy fizycznej: zrób porządki w szafie lub na strychu, odremontuj mieszkanie, oddaj się pracy w ogrodzie, pomajsterkuj w garażu.

Poszerzenie spektrum różnych emocji pozwoli ci znowu zacząć żyć oraz odbierać i przeżywać odmienne bodźce.

Ból po rozstaniu – i co dalej?

Mam nadzieję, że po przeczytaniu tego wpisu masz większą świadomość tego, jak na twój organizm oddziałuje ból po rozstaniu i co możesz zrobić, żeby maksymalnie go złagodzić w krótszym czasie.

Kiedy uda ci się już przejść przez ten etap, zaczniesz zastanawiać się, do czego właściwie cię doprowadził. Czy postanowisz iść dalej ze swoim życiem i rozwijać się, by w przyszłości znaleźć inną, szczęśliwą miłość? A może przepracowanie bólu naładuje cię nową energią i motywacją do odzyskania ex? W każdym z tych przypadków mogę zaproponować ci jeden z moich poradników. Znajdziesz w nich między innymi jeszcze więcej zaawansowanych technik walki z bólem po rozstaniu.

Klucz Do Odzyskania –> Kompletny poradnik, który krok po kroku pokaże ci, jak odzyskać byłego partnera lub byłą partnerkę. Przeanalizowałem w nim szczegółowo różne specyficzne przypadki oraz zamieściłem wiele strategii i ćwiczeń, które pozwolą ci stanąć na nogi po rozstaniu, stać się lepszą osobą i znów cieszyć się zainteresowaniem ex. Dostępny w wersji dla niej i dla niego.

Nowy Początek Po Zawodzie Miłosnym –> Poradnik, który dzięki zawartym w nim ćwiczeniom i zaawansowanym technikom, pomoże ci poradzić sobie z rozstaniem, zawodem miłosnym lub nieodwzajemnionym uczuciem, wstąpić na ścieżkę rozwoju osobistego i rozpocząć nową, szczęśliwą i satysfakcjonującą relację z drugą osobą.

Uzyskaj Dostęp Do Bezpłatnej Serii Maili, Które Pomogą Ci Przestać Cierpieć i Uleczyć Twoje Złamane Serce

Rozwój do potęgi
Rozwój do potęgi
Rozwój Do Potęgi to blog poświęcony rozwojowi osobistemu, psychologii i relacjom partnerskim. Jesteśmy także autorami cenionych poradników poświęconych tej tematyce. Wszystkie nasze e-booki dostępne są na tej stronie.